Nasze porady

Jak efektywnie pracować w domu?

Dotychczas praca zdalna była dodatkiem do pracy w biurze. Często była po prostu formą korzyści dla pracownika. Aktualnie przez nadal trwający stan pandemii wielu z nas wysłano na tzw. home office. Jednak nie każdy potrafi poradzić sobie z tym trybem pracy. Kluczem jest dobra organizacja. Jak wobec tego skutecznie wykonywać pracę w home office?

W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną, mnóstwo przedsiębiorstw zdecydowało się przejść na tryb home office. Dla części pracowników, którzy nie mieli wcześniej styczności z takim systemem pracy, skuteczna organizacja czasu wydaje się nie lada wyzwaniem, bo wymusza zastosowanie paru nowych zasad.

Jak stworzyć funkcjonalne miejsce do pracy w mieszkaniu?

Przede wszystkim trzeba wyznaczyć sobie wygodne miejsce do pracy. Najlepszą opcją jest pokój przeznaczony tylko do niej. Jednak nie zawsze jest to realne. Czasami mamy zaledwie minimum miejsca na postawienie stolika lub biurka i to także się sprawdzi. Kluczowe jest natomiast to, żeby strefa pracy była odseparowana od strefy prywatnej. Naturalnie należy także zwrócić uwagę na oświetlenie, by było jak najbardziej naturalne.

Jak tanim kosztem zorganizować miejsce do pracy? Gdy nie masz na wyposażeniu mieszkania odpowiedniego fotela czy biurka to rekomendujemy rozważyć jego kupno na wyprzedaży bądź przejrzeć regionalne propozycje sprzedaży na Facebooku.

Dokładne planowanie trybu pracy

W trakcie pracy w domu kluczowa jest samodyscyplina i zaangażowanie w wykonywaniu zadań. Starajmy zachowywać się tak, jak podczas pracy w biurze. Jeśli nasze godziny pracy nie są z góry określone, to polecamy wybrać te, w których pracujemy najskuteczniej. Trzeba mieć na uwadze, by w ciągu godzin pracy nie wykonywać innych obowiązków. Najlepszą metodą na skupienie się na pracy jest zablokowanie powiadomień z portali społecznościowych oraz stosowanie metody Pomodoro, polegającej na 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową odpoczynkiem między następnymi czynnościami.

Home office a dress code

Cały dzień spędzony w dresie pomimo, że brzmi cudownie, może niekorzystnie oddziaływać na terminowe wykonywanie obowiązków. Casualowy strój może być tak komfortowy, że będzie wywoływać rozleniwienie. Żeby temu uniemożliwić warto zadbać o swój ubiór, w szczególności jeśli w trakcie pracy prowadzone są spotkania na videochacie. Będziesz się czuć wtedy bardziej profesjonalnie.

Utrzymanie relacji z kolegami z pracy

W przypadku przejścia na zmiany pracy na home office znikają rytuały biurowe np. codzienne konwersacje przy śniadaniu, wspólny dojazd bądź wyjście na obiad. Do podtrzymania koleżeńskich stosunków ze współpracownikami warto wykorzystać darmowych komunikatorów np. Messenger. W razie konieczności omówienia czegoś równocześnie z większą grupą pracowników, lepszym rozwiązaniem będzie zebranie online przez Zoom, Skype czy Google Meet. Gdy odczuwamy potrzebę rozmowy, nie bójmy się poruszyć z kolegami z pracy również tematów prywatnych. W home office wyjątkowo ważne jest zachowanie należytego komfortu mentalnego, zwłaszcza kiedy z rzadka spotykamy z innymi znajomymi.